torsdag 7 juli 2011

Allsång i storskogen

I går kväll följde jag med mamma, min syster Karola och Linda(-Marie) till viskväll långt ute i skogen vid dansbanan i Sidskogen.

Sidskogen - en av Järvsös skogsbyar. Sidskogen ligger i en sydöstlig sluttning mellan Gräsberget och Sidskogssjön. Ursprunget för denna och övriga ”utbyar” var fäbodvallar. Byn har varit befolkad åtminstone sedan 1600-talet. Skogsarbete och jordbruk har naturligt varit de huvudsakliga näringarna. Kolmilor och tjärdalar fanns det lite varstans, och sågning av timmer har utförts i Sidskogen sedan förra sekelskiftet. 1917 fick man postgång, den första telefonen installerades på 1920-talet och 1951 kom elektriciteten till byn."

När vi kom fram stod en tjej och kulade en bit ifrån scenen. Det var fantastiskt vackert men hur duktig hon än var så kom det inte några kor från skogen. Kulning är en skandinavisk sångform som användes för att locka på kor vid fäbodar.

Det var lokala förmågor som sjöng mer eller mindre bra och så Jarsebygdens stolthet Lillbabs. Jag har inte gillat henne tidigare eftersom mitt musikaliska öra inte riktigt klarar av de toner som kommer ur hennes mun men idag var hon faktiskt riktigt, riktigt rolig och så "sjöng" hon en och annan rolig bit. Lite allsång var det också. Kvällens bästa var dock fikat vid sjön.

Här är två av kvällens sångfåglar Linda och min syster Karola.
Ska sanningen fram så sjöng de nästan bäst av alla som  var där!

Längs ned till vänster i bild kam man se oss skönsjumgande jäntor från Forneby.
Bilden lånad från http://www.helahalsingland.se/

 När vi for hemåt hoppades vi att vi skulle få se en björn, men vi såg bara en hare och en massa småfåglar som försökte lära sig flyga med grusvägen som startbana... Ja så såg vi en stor konstig fågel och det var inte någon trana utan en "hang glider".

Tidigare på dagen installerade "vi" en ny toa nere och jag planterade några sommarblommor i hinken. 

Inga kommentarer: